All Issue

2021 Vol.29, Issue 1 Preview Page

Research Article

28 February 2021. pp. 107-118
Abstract
The purpose of this study is to verify the educational effect of the ‘hidden country activity’ designed as a ‘global leadership fostering activity’ for geography classes. To this end, this study summarizes ‘hidden-country activity’ for geography classes and multicultural activities, and examines how discussions of cultural intelligence and self-efficacy have been conducted in relation to global leadership. Based on the results of actually measuring cultural intelligence and self-efficacy of students majoring in geography education, the educational effect of ‘hidden-country activity’ was examined. This study is expected to contribute to the study of global leadership in the field of geography education as a study to demonstrate the effectiveness of the previously developed ‘global leadership fostering activity’ for geography classes.
본 연구의 목적은 지리수업을 위한 ‘글로벌 리더십 함양 활동’으로 고안된 ‘히든 컨트리 활동’의 교육효과를 검증하는 것에 있다. 이를 위해 본 연구는 다문화 활동과 지리수업을 위한 ‘히든 컨트리 활동’에 대해 정리하고, 글로벌 리더십과 관련하여 문화지능과 자기효능감 논의가 어떻게 이루어지고 있는지 살펴보았다. 그리고 지리교육과 대학생들을 대상으로 문화지능과 자기효능감을 실제로 측정한 결과를 바탕으로, ‘히든 컨트리 활동’의 교육효과를 확인하였다. 본 연구는 기개발된 지리수업을 위한 ‘글로벌 리더십 함양 활동’의 효과를 실증하는 연구로 지리교육 영역에서의 글로벌 리더십 연구에 기여할 것으로 기대된다.
References
  1. 김다원, 2011, "청소년 글로벌 리더십 교육의 문제점과 방향 논의", 한국지역지리학회지, 17(4), 477-492.
  2. 김수현, 2020, "청소년 문화지능 척도의 개발과 타당화", 국내박사학위논문 中央大學校 大學院..
  3. 김아영・차정은, 1996, "자기효능감과 측정", 산업 및 조직심리학회 동계학술발표대회 논문집, 51-64.
  4. 김우석・한광령, 2012, "체육계열 대학생의 문화적 경험에 따른 문화지능(CQ)과 다문화 수용성에 관한 연구", 한국체육과학회지, 21(4), 211-224.
  5. 김인숙・이수진, 2017, "남・여 대학생의 자기효능감, 공감능력, 다문화 경험이 다문화수용성에 미치는 영향", 청소년학연구, 24(11), 1-32. 10.21509/KJYS.2017.11.24.11.1
  6. 김정화・박선혜・조상미, 2010, "한국 대학생의 세계시민의식과 문화다양성태도 영향 요인", 청소년학연구, 17(4), 183-210.
  7. 류재명, 2008, "국가수준 교육과정이 나아가야 할 방향과 지리교육학계의 연구과제", 한국교과서연구학회지, 2(1), 35-51.
  8. 류재명, 2009, "글로벌 리더십을 기르는 지리선생님", 아우라지, 47, 6-10.
  9. 박보람, 2019, "다문화 경험학습을 통한 글로벌 리더십 발달", 교원교육, 35(3), 275-292.
  10. 봉미미・김성일・Johnmarshall Reeve・임효진・이우걸・Yi Jiang・김진호・김혜진・노아름・노언경・백선희・송주연・신지연・안현선・우연경・원성준・이계형・이민혜・이선경・이선영・이지수・정윤경・Catherine Cho・황아름, 2012, SMILES (Student Motivation in the Learning Environment Scales): 학습환경에서의 학생동기척도, 고려대학교 두뇌동기연구소홈페이지 http://bmri.korea.ac.kr/english/research/assessment_scales/list.html?id=assessment에서 인출.
  11. 신의향, 2007, "미국 대학의 리더십 교육현황에 관한 비교연구", 교양교육연구, 1(1), 125-151.
  12. 안한나・이수정, 2020, "한국 대학생의 문화지능에 대한 연구", 한국언어문학, 115, 261-289.
  13. 윤인진・송영호, 2011, "한국인의 국민정체성에 대한 인식과 다문화 수용성", 통일문제연구, 23(1), 143-192.
  14. 이민경, 2013, "문화학습이 문화지능 향상에 미치는 영향-예비 한국어교사를 중심으로", 외국어로서의 한국어교육, 39, 109-135.
  15. 이민희・윤철경・김안나, 1999, 청소년 글로벌리더십 프로그램 모형개발, 한국청소년개발원.
  16. 이병준・한현우, 2016, "상호문화역량의 개념 및 구성요소에 관한 연구", 문화예술교육연구, 11, 1-24. 10.15815/kjcaes.2016.11.6.1
  17. 이지은, 2015, "'이야기 속 인물 되어 보기 수업 모형'을 통한 글로벌 시민성 함양 효과", 글로벌교육연구, 7(1): 103-122.
  18. 임선민・연규진, 2020, "귀국 대학생들의 문화 가치, 문화 지능과 재적응의 관계: 사회적 지지의 매개 효과",  한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 32(4), 1743-1768. 10.23844/kjcp.2020.11.32.4.1743
  19. 전상훈, 2019, "대학교육에서의 리더십 교육의 핵심역량에 대한 이해", 인문사회기술융합콘텐츠연구, 2, 17-43.
  20. 최재영, 2019, "세계지리 수업을 위한 글로벌 리더십 함양 활동", 한국지리환경교육학회지, 27(1), 87-99. 10.17279/jkagee.2019.27.1.87
  21. 황순덕・김연희・이희선, 2017, "청소년 진로결정수준의 결정요인에 관한 연구: 자아정체감, 사회적지지 및 자기효능감의 매개효과를 중심으로", 한국공공관리학보, 31(3), 47-73. 10.24210/kapm.2017.31.3.003
  22. Abbe, A., Gulick, L. M., and Herman, J. L., 2007, Cross-cultural competence in Army leaders: A conceptual and empirical foundation, US Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences, Arlington, VA.
  23. Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., and Chandrasekar, N..A., 2007, Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance, Management and Organization Review, 3(3), 335-371. 10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x
  24. Avolio, B. J., Walumbwa, F. O., and Weber, T. J., 2009, Leadership: Current theories, research, and future directions, Annual review of psychology, 60, 421-449. 10.1146/annurev.psych.60.110707.163621 18651820
  25. Brown, L. M., Whitaker, B. L., and Brungardt, C. L., 2012, A Proposed framework for global leadership education: learning objectives and curricula, Journal of Leadership Education, 11(2), 214-225. 10.12806/V11/I2/AB1
  26. Combs, G. M., 2002, Meeting the leadership challenge of a diverse and pluralistic workplace: Implications of self-efficacy for diversity training. Journal of Leadership Studies, 8(4), 1-16. 10.1177/107179190200800401
  27. Earley, P. C. and Ang, S., 2003, Cultural intelligence: Individual interactions across cultures, Stanford University Press, Stanford, CA.
  28. Goryunova, E. and Jenkins, D. M., 2017. Global leadership education: Upping the game, Journal of Leadership Education, 16(4), 76-93. 10.12806/V16/I4/A1
  29. Mendenhall, M. E., Osland, J. S., Bird, A., Oddou, G. R., and Maznevski, M. L., 2008, Global Leadership: Research, Practice, and Development, Routledge, London and New York.
  30. Schunk, D. H., 1996, Self-efficacy for Learning and Performancce, Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New York.
  31. Van Dyne, L., Ang, S., and Livermore, D., 2010, Cultural intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world, in Hannum, K. M., McFeeters, B., and Booysen, L., (eds.), Leadership Across Differences: Cases and Perspectives, Pfeiffer, San Francisco, CA.
  32. 경기일보, 2021년 1월 31일자, "[성인 된 다문화 2세대] 上. 2027년엔 10만명… '다문화 한국' 준비는 낙제"(http://www.kyeo nggi.com/news/articleView.html?idxno=2344197, 2021년 1월31일 최종 열람).
  33. 교육부, 2015, 사회과 교육과정, 교육부 고시 제2015-74호 [별책 7].
  34. 한국심리학회, 2014, 심리학용어사전, (https://terms.naver.com /list.nhn?cid=41991&categoryId=41991, 2021년 1월29일 최종접속).
  35. 한국일보, 2009년 9월 16일자, "하버드대 교육대학원 교육 리더십 박사과정 신설"(http://dc.koreatimes.com/article/ 548226, 2021년 1월30일 최종 열람).
Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 29
  • No :1
  • Pages :107-118
Journal Informaiton The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • NRF
  • KISTI Current Status
  • KISTI Cited-by
  • KCI 문헌 유사도 검사
  • orcid
  • open access
  • ccl
Journal Informaiton Journal Informaiton - close