All Issue

2021 Vol.29, Issue 1 Preview Page

Research Article

28 February 2021. pp. 119-132
Abstract
The purpose of this study is to examine the ways in which world geography test questions drive structured prejudice against African and Latin American regions and to develop alternative question construction strategies for balanced perspective. To examine the regional prejudice, this study looked at the homogenization of tropical climate regions and human life in tropical regions as examples in physical geography, and population and urbanization, urban problems, and ethnic issues in Latin America as examples in human geography. Furthermore, this article presented the following strategies to improve awareness of Africa and Latin America and to make students aware of various and dynamic aspects of the regions: providing new information with positive content, understanding dynamics through regional comparisons, exploring changes that are focused on improving changes, and presenting unexpected landscape information. These strategies attempt to present content contrary to local prejudices that generalize to negative perspectives and to reflect the dynamics and flexibility of regions operating at different scales in the question construction.
이 연구의 목적은 세계지리 시험 문항이 아프리카, 라틴아메리카 지역에 대한 구조화된 편견을 추동하는 방식을 살펴보고 균형 잡힌 시각 형성을 위한 대안적 문항 구성 전략을 개발하는 것이다. 해당 지역에 대한 편견을 살펴보기 위해 자연지리에서 열대 기후 지역으로 등질화, 열대 기후 지역의 인간 생활 문제를 사례로 제시하고, 인문지리에서 인구 및 도시화, 도시 문제, 라틴아메리카 인종 문제를 예시로 제시하였다. 나아가 아프리카, 라틴아메리카에 대한 인식을 개선하고 다양하고 역동적인 측면을 인지할 수 있도록 하기 위해 긍정적인 내용의 새로운 정보 제공, 지역 내 비교를 통한 역동성 이해, 개선되는 변화에 주목하는 지역 내 변화 양상 탐색, 의외성을 지니는 경관 정보 제시에 기반한 대안적 문항 구성 전략을 제안하였다. 이러한 전략은 부정적인 관점으로 일반화되는 지역 편견에 반하는 내용을 제시하고 다양한 스케일에서 작동하는 지역의 역동성과 유연함을 문항 구성에 반영하려는 시도이다.
References
  1. 교육부, 2015, 사회과 교육과정, 교육부 고시 제2015-74호[별책 7].
  2. 구정화, 2013, "초등교사에게 나타나는 편견과 그에 영향을 주는 관련 변인 연구", 사회과교육, 52(4), 61-73.
  3. 김민성, 2013a, "교사들이 인지하는 고등학생들의 한국지리 오개념", 대한지리학회지, 48(3), 482-496.
  4. 김민성, 2013b, "비판적 세계시민성을 통한 지리 교과서 재구성 전략: 르완다를 사례로", 사회과교육, 52(2), 59-72.
  5. 김소순・조철기, 2010, "중학교 사회 교과서에 나타난 이데올로기 및 편견 분석: 서남아시아 및 아프리카 단원을 중심으로", 중등교육연구, 58(3), 87-112.
  6. 김재홍, 2016, 아프리카 농업 현대화 및 시사점, KOTRA.
  7. 박경태, 2008, 소수자와 한국 사회, 후마니타스.
  8. 박선미・우선영, 2009, "사회교과서에 나타난 국가별 스테레오타입: 제7차 고등학교 사회교과서 중 일반사회 영역을 중심으로", 사회과교육, 48(4), 19-34.
  9. 박선희, 2009, "다문화사회에서 세계시민성과 지역정체성의 지리교육적 함의", 한국지역지리학회지, 15(4), 478-493.
  10. 송명주, 2014, "한국과 프랑스 학생들 간의 아프리카에 관한 스테레오타입 차이 연구", 서울대학교 석사학위논문.
  11. 이동민, 2014, "마음챙김 학습을 통한 지역에 대한 균형잡힌 태도 함양에 관한 연구", 서울대학교 박사학위논문.
  12. 이동민・최재영, 2015, "다중스케일적 접근의 지리교육적 의의와 가능성: 초등사회과 세계지리 영역에서의 지역 인식 문제를 중심으로", 한국지리환경교육학회, 23(2), 1-17. 10.17279/jkagee.2015.23.2.1
  13. 이미나, 2008, "사회과 태도변화 연구결과에 대한 의문: 스테레오타입에서 오는 편견의 사례를 중심으로", 시민교육연구, 40(1), 71-93.
  14. 장의선, 2010, "세계지리의 다문화 교육적 가치에 관한 연구: 대학수학능력시험 문항 분석을 중심으로", 사회과교육, 49(2), 185-201.
  15. 조성욱, 2018, "아프리카에 대한 지역인식 변화를 위한 지리교육과정 구성방법", 한국지리환경교육학회지, 26(1), 73-87.
  16. 조원빈, 2012, "한국의 아프리카 연구 동향", 아시아리뷰, 2(2), 129-148.
  17. 조철기, 2012, "인간과 장소의 재현에 나타난 이데올로기와 편견", 사회이론, 41, 195-223.
  18. Allport, G., 1954, The Nature of Prejudice, Addison-Wesley Publishing Company, London.
  19. Bigler, R. S., 1999, The use of multicultural curricula and materials to counter racism in children, Journal of Social Issues, 55(4), 687-705. 10.1111/0022-4537.00142
  20. Bigler, R. S. and Liben, L. S., 1993, A cognitive-developmental approach to racial stereotyping and constructive memory in Euro-American children, Child Development, 64(5), 1507-1518. 10.2307/1131549
  21. Bright, J. and Hruby, A., 2015, The Next Africa: An Emerging Continent Becomes a Global Powerhouse, Macmillan, New York(이영래 역, 2016, 넥스트 아프리카, 미래의 창).
  22. Dittmer, J., 2006, Teaching the social construction of regions in regional geography courses: Or, why do vampires come from Eastern Europe? Journal of Geography in Higher Education, 30(1), 49-61. 10.1080/03098260500499618
  23. Katz, P. A., Shon, M., and Zalk, S. R., 1975, Perceptual concomitants of racial attitudes in urban grade-school children, Developmental Psychology, 11(2), 135-144. 10.1037/h0076446
  24. Kim, M.. and Ryu, J., 2014, Listening to others' voices (LOV) project: An empowering strategy incorporating marginalized perspectives, Journal of Geography, 113(6), 247-256. 10.1080/00221341.2014.896933
  25. Lebrecht, S., Pierce, L. J., Tarr, M. J., and Tanaka, J. W., 2009, Perceptual other-race training reduces implicit racial bias, PLoS One, 4(1), e4215. 10.1371/journal.pone.0004215 19156226 PMC2627769
  26. Moore, A., 2008, Rethinking scale as a geographical category: From analysis to practice, Progress in Human Geography, 32(2), 203-225. 10.1177/0309132507087647
  27. Porter, A., 1986, Political bias and political education, Teaching Politics, 15(3), 371-386.
Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 29
  • No :1
  • Pages :119-132
Journal Informaiton The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • NRF
  • KISTI Current Status
  • KISTI Cited-by
  • KCI 문헌 유사도 검사
  • orcid
  • open access
  • ccl
Journal Informaiton Journal Informaiton - close