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2020 Vol.28, Issue 4

Research Article

November 2020. pp. 1-16
Abstract
Understanding human beings, recognizing the characteristics of space, and understanding the relationship between human and space should begin in their own existential space. It is an important role of elementary geography education to help children find the meaning and value of various geographical things and phenomena that they actually experience. The purpose of this study is to identify the meaning and characteristics of children’s spaces in elementary geography education, thereby making it the basis for organizing the contents of elementary geography education. Bollnow noted the “Experienced Space” as a specific space where humans live their lives. “Experienced Space” is a specific space where basic human life takes place and contains the unique meaning of people. As an “Experienced Space,” a children’s spaces refers to a child’s body itself, spaces that meets the needs and desires of everyday life, spaces where he or she interacts with the environment as an agent, spaces he dynamic growth and development, spaces where fun prevails over function, spaces full of fantasy and imagination, and spaces where adult’s inductions and children's intentions are combined. Focusing on children’s spaces in elementary geography education, children can form their own existence and cultivate the power to live a “True Life”.
인간 존재의 이해, 공간의 특성 인식, 인간과 공간의 관계 파악은 자신이 실제 삶을 살아가는 공간에서 시작해야 한다. 어린이가 삶의 과정 속에서 실질적으로 경험하는 다양한 지리적 사상의 의미와 가치를 찾을 수 있도록 돕는 것은 초등지리교육의 중요한 역할이다. 본 연구는 초등지리교육에서 어린이 공간의 의미와 특성을 파악해 봄으로써 어린이 공간이 초등지리교육의 내용을 조직하는 기반이 되도록 하는 데 목적이 있다. Bollnow는 인간이 삶을 살아가는 구체적인 공간으로서의 “체험공간”에 주목하였다. “체험공간”은 인간의 기본적인 삶이 이루어지는 구체적인 공간으로서, 그 곳에 사는 사람들의 고유한 의미가 담겨있다. “체험공간”으로서 어린이 공간은 어린이의 신체 그 자체이자, 일상생활 속 필요와 욕구를 충족시키는 곳이고, 행위자로서 환경과 상호작용하는 곳이며 미디어를 통해 접한 곳, 상상한 공간 등을 포함한다. 이러한 어린이 공간은 어린이들의 역동적인 성장과 발달의 기반이며, 어린이들에게 기능보다 재미가 우세한 공간이고, 환상과 상상으로 가득 찬 공간인 동시에 어른의 유도와 어린이의 의도가 결합된 공간이라는 특성을 갖는다. 어린이가 직접적으로 만나 상호관계를 맺는 어린이 공간을 초등지리교육에서 중점적으로 다루게 될 때 어린이들이 자신의 실존을 형성하는 데 도움을 줄 수 있으며 “참된 삶”을 살아가는 힘을 길러줄 수 있다.
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  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 28
  • No :4
  • Pages :1-16
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