All Issue

2024 Vol.32, Issue 1 Preview Page

Research Article

29 February 2024. pp. 161~171
Abstract
This study focuses on reexamining the pedagogy of place based on Bollnow’s theory of experiential space. In Bollnow’s view, humans are the product of the relationship between the home and the wide world outside it. Establishing the relationship between home and the outside world is done in terms of becoming a true dweller, and this situation is a state in which humans take good care of their lives. True dwelling means taking root in a certain place, overcoming the tension between internal and external space, and committing to the outside world based on trust. Bollnow’s theory of experiential space contributes to establishing an educational theory for true dwelling. First, the school curriculum can be established as a structure of the relationship between the home and the outside world, where the outside of the home is the public world and the unknown world. Second, in terms of expanding the scope of home, regionalization of school curriculum should focus on the process of turning the area where learners live into a place of dwelling. Third, learners must have learning opportunities to experience the inherent nature of the landscape, like a wanderer walking on a trail, so that they can live the life of a true dweller.
이 연구는 볼노의 체험공간론에 기초하여 장소의 페다고지를 재음미하는데 초점이 있다. 볼노가 보기에 인간은 집과 그 외부의 넓은 세계 사이 관계의 산물이다. 집과 바깥 세계 사이 관계 설정은 참된 거주자 되기의 측면에서 이루어지며, 이 상황은 인간이 자신의 삶을 잘 돌보는 상태이다. 참된 거주는 일정한 장소에 뿌리내림, 내부와 외부 공간의 긴장을 극복함, 신뢰에 기초하여 외부 세계에 투신함을 의미한다. 볼노의 체험공간론은 참된 거주를 위한 교육론 정립에 기여한다. 첫째, 학교 교육과정은 집과 그 바깥 세계 사이 관계 구도로 설정할 수 있는데, 집의 외부는 공공 세계와 미지의 세계이다. 둘째, 집의 외연 확대 측면에서 교육과정의 지역화는 학습자가 살고 있는 고장을 참된 거주의 장소로 만들어 나가는 과정에 주안점을 두어야 한다. 셋째, 학습자들은 오솔길을 걷는 도보 여행자처럼 경관의 내재성을 체험할 수 있는 학습의 기회를 가져야 진정한 거주자의 인생을 살 수 있을 것이다.
References
  1. 강학순, 2007, “볼노우의 인간학적 공간론에 있어서 ‘거주’의 의미”, 현대유럽철학연구, 16, 5-32.
  2. 김재철, 2009, “공간과 거주의 현상학: 볼노오의 공간이해를 중심으로”, 철학논총, 56(2), 367-391.
  3. 김현주, 2020, “초등지리교육에서의 어린이 공간”, 한국지리환경교육학회지, 28(4), 1-16.
  4. 남호엽, 2019, “근대교육사상에 비추어 본 환경확대법의 아이디어”, 한국지리환경교육학회지, 27(1), 1-13. 10.17279/jkagee.2019.27.1.1
  5. 변순용, 2016, “볼노프(O. F. Bollnow)의 공간론 연구”, 윤리연구, 106, 203-219. 10.15801/je.1.106.201603.203
  6. 송원섭·조철기, 2023, “제주도의 토착지식을 활용한 장소 기반 시민성교육”, 문화역사지리, 35(2), 59-75. 10.29349/JCHG.2023.35.2.59
  7. 정선정, 2015, “볼노우 공간론의 초등도덕교육적 함의”, 초등도덕교육, 47, 275-300. 10.17282/ethics.2015..47.275
  8. Ardoin, N. M., Schuh, J. S., and Gould, R. K., 2012, Exploring the dimensions of place: a confirmatory factor analysis of data from three ecoregional sites, Environmental Education Research, 18(5), 583-607. 10.1080/13504622.2011.640930
  9. Bachelard, G. 저, 곽광수 역, 2003, 공간의 시학, 동문선(Bachelard, G., 1957, La poétique de l'espace, Presses Universitaires de France).
  10. Bollnow, O. F. 저, 이기숙 역, 2011, 인간과 공간, 에코리브르(Bollnow, O. F., 1963, Mensch und Raum, Cornelsen Verlag).
  11. Bollnow, O. F. 저, 한상진 역, 2006, 인간학적 교육학, 양서원(Bollnow, O. F., 1983, Anthropologische Pädagogik, Haupt Bern).
  12. Cresswell, T. 저, 심승희 역, 2012, 장소, 시그마프레스(Cresswell, T., 2004, Place: A Short Introduction, Blackwell Publishing).
  13. Demarest, A. B., 2015, Place-Based Curriculum Design, Routledge, New York. 10.4324/9781315795195
  14. Gruenewald, D. A. and Smith, G. A.(ed.), Place-Based Education in the Global Age, Routledge, New York.
  15. Heidegger, M. 저, 이기상·신상희·박찬국 역, 2008a, “건축함 거주함 사유함”, 강연과 논문, 이학사(Heidegger, M., 2000a, Vorträge und Aufsätze, Verlag Günther Neske), 183-209.
  16. Heidegger, M. 저, 이기상·신상희·박찬국 역, 2008b, “...인간은 시적으로 거주한다...”, 강연과 논문, 이학사(Heidegger, M., 2000b, Vorträge und Aufsätze, Verlag Günther Neske), 243-268.
  17. Hougham, R. J., Eitel, K. C. B., and Miller, B. G., 2015, Technology-enriched STEM investigations of place: Using technology to extend the senses and build connections to and between places in science education, Journal of Geoscience Education, 63(2), 90-97. 10.5408/12-399.1
  18. Hung, R., 2014, Learning as existential engagement with/in place: departing from Vandenberg and the Reams, Educational Philosophy and Theory, 46(10), 1130-1142. 10.1080/00131857.2013.799997
  19. Hutchison, D., 2004, A Natural History of Place in Education, Teachers College Press, New York.
  20. Jullien, F. 저, 김설아 역, 2016, 풍경에 대하여, 아모르문디(Jullien, F., 2014, Vivre de paysage ou L’impensé de la Raison, Gallimard).
  21. Knapp, C. E., 2005, The “I-Thou”relationship, place-based education, and Aldo Leopold, Journal of Experiential Education, 27(3), 277-285. 10.1177/105382590502700307
  22. Leopold, A. 저, 송명규 역, 2006, 모래군의 열두 달 그리고 이곳 저곳의 스케치, 도서출판 ᄄᆞ님(Leopold, A., 1949, A Sand County Almanac and Sketches Here and There, Oxford University Press, New York).
  23. Mumford, L., 1946, Values for Survival, Harcourt, Brace and Co., New York.
  24. Orr, D. W. 저, 김기대·이효진·이성희 역, 2013, 생태소양, 교육과학사(Orr, D. W., 1992, Ecological Literacy, SNUY Press, New York).
  25. Rubel, L. H. and Nicol, C., 2020, The power of place: Spatializing critical mathematics education. Mathematical Thinking and Learning, 22(3), 173-194. 10.1080/10986065.2020.1709938
  26. Saint-Exupery, Antoine de 저, 염기용 역, 2022, 성채, 범우사(Saint-Exupery, Antoine de, 1948, Citadelle, Gallimard).
  27. Seamon, D. and Lundberg, A., 2017, Humanistic geography, Richardson, D. et al.(ed.), The International Encyclopedia of Geography, John Wiley & Sons. 10.1002/9781118786352.wbieg0412
  28. Sobel, D., 2004, Place-Based Education: Connecting Classroom & Communities, The Orion Society, Great Barrington, MA.
  29. Tuan, Y. F., 1976, Humanistic geography, Annals of the Association of American Geographers, 66(2), 266-276. 10.1111/j.1467-8306.1976.tb01089.x
  30. Tuck, E. and McKenzie, M., 2015, Place in Research: Theory, Methodology, and Methods, Routledge, New York.
  31. Tuck, E., McKenzie, M. and McCoy, K.(eds.), 2016, Land Education: Rethinking Pedagogies of Place from Indigenous, Postcolonial, and Decolonizing Perspectives, Routledge, New York.
  32. Vandenberg, D., 1971, Being and Education, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
  33. Yemini, M., Engel, L., and Simon, A. B., 2023, Place-based education-a systematic review of literature, Education Review, https://doi.org/10.1080/00131911.2023.2177260 10.1080/00131911.2023.2177260
Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 32
  • No :1
  • Pages :161~171
Journal Informaiton The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • NRF
  • KISTI Current Status
  • KISTI Cited-by
  • KCI 문헌 유사도 검사
  • orcid
  • open access
  • ccl
Journal Informaiton Journal Informaiton - close