All Issue

2021 Vol.29, Issue 3 Preview Page

Research Article

August 2021. pp. 53-68
Abstract
Due to the outbreak of the COVID-19 in 2020, school education has been drastically changed from face-to-face classes to online classes. This study aims to investigate the difficulties and opportunities of online classes experienced by secondary school geography teachers (N=12). Teachers reported the lack of presence in class, difficulty in grasping students' understanding, reduced interaction such as questions and feedback, and limitations on fieldwork as difficulties in online classes. On the other hand, they saw the easier online collaborative learning, the use of various learning materials, support for individualized learning, and the increase in the participation of introverted students as opportunities. In addition, teachers evaluated the transition to online classes as an opportunity to experience new teaching methods and new technology. The difficulties and opportunities identified by geography teachers in online classes suggest the tasks for geography education community to address: providing alternative experiences to replace fieldwork, and developing online collaborative inquiry that utilize learners' interconnectivity and diverse data.
2020년 코로나의 발생으로 학교교육은 대면수업에서 원격수업으로 전격적으로 전환되었다. 본 연구의 목표는 중등학교 지리교사(N=12)들이 경험한 원격수업의 어려움과 기회를 조사하는 것이다. 교사들은 현장감이 떨어지는 수업, 학생들 이해도 파악의 어려움, 질문과 피드백 등 상호작용 감소, 야외답사의 제약을 원격수업의 어려움으로 꼽았다. 반면, 수월해진 온라인 협력학습, 다양한 학습자료의 활용, 원격수업 콘텐츠를 활용한 개별화 학습 지원, 내성적인 학생들의 참여도 증가를 기회로 보았다. 또한, 원격수업 경험을 새로운 수업방법과 테크놀로지를 배우고 경험할 수 있는 기회로 평가했다. 지리교사들이 원격수업에서 포착한 어려움과 기회는 지리교육 공동체가 해결해야 할 과제 - 야외답사를 대신할 수 있는 대안적 경험 제공, 학습자들의 상호연결성과 다양한 데이터를 통합한 온라인 협력 탐구활동 개발 -를 제시하고 있다.
References
  1. 계보경・김혜숙・이용상・김상운・손정은・백송이, 2020, "COVID-19에 따른 초・중등학교 원격교육 경험 및 인식분석 - 기초 통계 결과를 중심으로", 한국교육학술정보원 연구자료 GM 2020-11.
  2. 교육부, 2020, 체계적인 원격수업을 위한 운영 기준안 마련, https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=294&boardSeq=80131&lev=0&searchType=null&statusYN=W&page=62&s=moe&m=0204&opType=N
  3. 교육부, 2020, 한국형 원격교육 정책자문단 1차 회의, https://www.moe.go.kr/mnstrBoardView.do?boardID=430& boardSeq=80446&lev=0 (검색일: 2021. 7. 20.)
  4. 권성연, 2020, "코로나19에 따른 초중등 교사들의 온라인 수업 경험과 인식에 대한 탐색", 교육공학연구, 36(3), 745-774. 10.17232/KSET.36.3.745
  5. 김현진, 2020, "원격교육과 교육공학의 과제", 교육공학연구, 36(3), 619-643. 10.17232/KSET.36.3.619
  6. 김희수, 2014, "3D 파노라마 가상 현실 기술을 이용한 지질 답사 학습 자료의 개발과 적용", 한국지구과학학회지, 35(3), 180-191. 10.5467/JKESS.2014.35.3.180
  7. 도재우, 2020, "면대면 수업의 온라인 수업 전환과정에서 발생하는 설계 장애물에 대한 탐색", 교육문화연구, 26(2), 153-173.
  8. 문현진, 2021, 코로나 19, "팬데믹 상황에서의 초등 사회과 수업 사례 연구", 사회과교육, 60(1), 1-28. 10.37561/sse.2021.03.60.1.1
  9. 안서헌・김준・이정표, 2021, "초등교사의 원격수업 경험에 관한 합의적 질적 연구", 학습자중심교과교육연구, 21(3), 1385-1410.
  10. 이병민・최정은・김현순・이정은, 2020, 서울시 초중고등학교 코로나19 대응 원격교육 현황 조사. 서울시교육청정책연구 연구보고서, 서울시교육청.
  11. 이지연・성은모・이지은・임규연・한승연, 2020, "코로나 19 시대 온라인 수업의 도전과 과제", 교육공학연구, 36(3), 671-692. 10.17232/KSET.36.3.671
  12. 임성만・양일호・김성운, 2021, "교직 경력에 따른 COVID-19 상황에서의 초등학교 현장 교육에 대한 인식 조사", 학습자중심교과교육연구, 21(2), 371-400.
  13. 조은순, 2020, "포스트 코로나 시대 비대면 수업을 위한 교육공학의 역할과 과제", 교육공학연구, 36(3), 693-713. 10.17232/KSET.36.3.693
  14. 최현규・조순묵, 2021, "코로나 이후, 온라인 체육교육의 실태와 발전 방향", 학습자중심교과교육연구, 21(2), 535-560.
  15. 최형미・이동국, 2020, "COVID-19에 따른 중등 교사의 원격수업에 대한 경험 탐색", 학습자중심교과교육학회지, 20(16), 1047-1071.
  16. 한송이・남영옥, 2020, "대학의 온라인 수업 질 제고를 위한 교수역량 요인 요구분석", 학습자중심교과교육연구, 20(13), 1129-1149.
  17. 황미영, 2020, "코로나 팬데믹 상황에서 실시된 중학교 사회과 원격수업에 대한 질적 사례 연구", 시민교육연구, 52(4), 211-245.
  18. 허준혁・이기영, 2013, "고등학교 지구과학 수업에서 플래시 파노라마 기반 가상 야외 답사의 활용이 학생들의 공간 시각화 능력 및 화산 개념 이해에 미치는 영향", 한국지구과학회지, 34(4), 345-355. 10.5467/JKESS.2013.34.4.345
  19. Chatwattana, P. and Nilsook, P., 2017, A web-based learning system using project-based learning and imagineering, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(5), 4-22. 10.3991/ijet.v12i05.6344
  20. Cliffe, A. D., 2017, A review of the benefits and drawbacks to virtual field guides in today's Geoscience higher education environment, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(28), 1-14. 10.1186/s41239-017-0066-x
  21. Darby, F., 2020, 5 low-tech, time-saving ways to teach online during Covid-19, Chronicle of Higher Education, (2020,  April 14), https://www.chronicle.com/article/5-Low-Tech-Time-Saving-Ways/248519
  22. Dhawan, S., 2020, Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crises, Journal of Educational Technology, 49(1), 5-22. 10.1177/0047239520934018
  23. Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., and Tuscano, F. J., 2020, Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic, An Independent Report on Approaches to Distance Learning during COVID-19 School Closure, https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng
  24. Ferguson, R., Barzilai, S., Ben-Zvi, D., Chinn, C.A., Herodotou, C., Hod, Y., Kali, Y., Kukulska-Hulme, A., Kupermintz, H., McAndrews, P., Rienties, B., Sagy, O., Scanlon, E., Sharples, M., Weller, M., and Whitelock, D., 2017, Innovating Pedagogy 2017, The Open University, Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/182004/.
  25. Granshaw, F. D., and Duggan-Haas, D., 2012, Virtual fieldwork in geoscience teacher education: Issues, techniques, and models, in Whitmeyer, S. J., Bailey, J. E., De Paor, D. G., and Ornduff, T. (Eds.), Google Earth and virtual visualizations in geoscience education and research: Geological Society of America Special Paper 492, 285-303. 10.1130/2012.2492(20)
  26. Kamanetz, A., 2020, 'Panic-gogy': Teaching online classes during the Coronavirus pandemic, NPR, https://www.npr.org/2020/03/19/817885991/panic-gogy-teaching-online-classes-during-the-coronavirus-pandemic
  27. Kitchen, R., 2021, Using mobile virtual reality to enhance fieldwork experiences in school geography, in Walshe, N. and Healy, G. (Eds.), Geography education in the digital world, Taylor & Francis, 129-140. 10.4324/9780429274909-12
  28. Lindlof, T. R. and Taylor, B. C., 2011, Sensemaking: Qualitative data analysis and interpretation, Qualitative Communication Research Methods, 3(1), 241-281.
  29. Pearcy, M., 2014, Student, teacher, professor: Three perspectives on online education, The History Teacher (Long Beach, Calif.), 47(2), 169-185.
  30. Schlosser, L. A. and Simonson, M., 2002, Distance Education: Definition and Glossary of Terms: the monograph. Definitions and Terminology Committee Association for Educational Communications and Technology Bloomington (AECT).
  31. Sun, L., Tang, Y., and Zuo, W., 2020, Coronavirus pushes education online, Nature Materials, 19(6), 687-687.  10.1038/s41563-020-0678-8 32341513
  32. Tsai, S. and Machado, P., 2002, E-learning, online learning, web-based learning, or distance learning: Unveiling the ambiguity in current terminology, eLearn Magazine, 7, 3-5. 10.1145/566778.568597
  33. United Nations, 2020, Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond, United Nations. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf
  34. Zhao, Y. and Watterson, J., 2021, The changes we need: Education post COVID-19, Journal of Educational Change, 22, 3-12. 10.1007/s10833-021-09417-3 PMC7890782
  35. Zimmerman, J., 2020, Coronavirus and the great online-learning experiment, Chronicle of Higher Education, (2020, March 10) https://www.chronicle.com/article/coronavirus-and-the-great-online-learning-experiment/
Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 29
  • No :3
  • Pages :53-68
Journal Informaiton The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • NRF
  • KISTI Current Status
  • KISTI Cited-by
  • KCI 문헌 유사도 검사
  • orcid
  • open access
  • ccl
Journal Informaiton Journal Informaiton - close