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2021 Vol.29, Issue 2

Research Article

May 2021. pp. 1-17
Abstract
The purpose of this study is to suggest how geography education is responding to climate change, which has been a major environmental issue and problem in the global community, and what role it should play in the future. The climate environment contents of the elementary geography curriculum in Korea, Canada, Ontario, and Australia were analyzed. According to the analysis results, all three curriculums consisted of climate environment contents based on ‘exploration of relationship between human and climate environment’, ‘exploration of sustainability-linked climate environment’, and ‘exploration of global citizenship-linked climate environment’. However, while the curriculums in Ontario and Australia contains a lot of relevant content from the lower grades in terms of learning about the process of interaction between humans and the environment and connection with sustainabilit and global citizenship, the geography curriculum in Korea shows weaker contents composition. Sufficient deliberation and discussion are needed on how to include contents on climate change in the future curriculum, how to further strengthen the contents of “interactions between humans and the environment”, “connection with sustainability” and “connection with global citizenship”.
본 연구의 목적은 그간 기후교육의 핵심교과로 역할하고 있는 지리교육에서 오늘날 지구촌의 주요 환경이슈이자 해결과제로 나타난 기후변화에 대해 지리교육은 어떻게 대응하고 있으며 앞으로 이에 대해 지리교육은 어떤 역할을 해야 할 것인지를 제시하는 데 있다. 한국, 캐나다 온타리오주, 호주의 초등 지리교육과정의 기후내용을 분석하였다. 분석결과를 보면, 세 교육과정에서는 모두 ‘인간과 기후환경 간의 관계 탐색’, ‘지속가능성 연계 기후환경 탐색’, ‘글로벌 시민성 연계 기후환경 탐색’을 중심으로 기후환경 내용을 구성하였다. 그러나 온타리오주 및 호주 교육과정에는 인간과 환경 간의 상호작용의 과정에 대한 학습과 지속가능성, 세계시민성과의 연계 면에서 저학년에서부터 더 적극적으로 관련 내용을 많이 포함하고 있는 것과는 달리 한국의 지리교육과정에서는 소극적인 내용 구성을 보인다. 향후 교육과정에서 기후변화에 대한 교육을 어떻게 포함할 것인지 그리고 ‘인간과 환경 간의 상호작용’, ‘지속가능성과 연계’, ‘세계시민성과 연계’ 내용을 어떻게 더 강화할 것인지에 대해 충분한 숙고와 논의가 필요하다.
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  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 29
  • No :2
  • Pages :1-17
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