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2021 Vol.29, Issue 2 Preview Page

Research Article

May 2021. pp. 53-69
Abstract
The purpose of this study is to investigate the pedagogical effects of student-centered convergence project class in which participants played a leading role in tackling diverse topics. The project used geospatial services as a main tool for analysis and visualization, and the geographic perspective integrated other subjects’ concepts and perspectives. In order to analyze the educational effects of the project, this article administered an attitude test and a satisfaction test. In the case of the attitude test, scores of pre- and post-tests were compared. As a result, statistically significant differences were found in the dimensions of total score, career selection, communication, and interest. In the satisfaction test conducted after the activity, the participants responded positively in satisfaction, interest, participation, and follow-up intention, indicating that they were generally satisfied with the activities. This study adds to the literature in that it empirically verified the pedagogical benefits of student-centered convergence research using geospatial services.
이 연구의 목적은 학생 주도의 융복합 연구 프로젝트를 실시하고 그 교육적 효과를 살펴보는 것이다. 융복합 프로젝트는 지리공간서비스를 주된 분석과 시각화의 도구로 활용하였고, 지리적 관점을 기본으로 다른 교과의 개념과 시각을 통합하는 방식으로 진행되었다. 프로젝트 학습의 효과 검증을 위해 수업 태도와 만족도 검사를 실시하였다. 태도 검사는 활동 전후의 차이를 비교하였는데 전체 영역, 진로선택 영역, 소통 영역, 흥미 영역에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 활동 후 이루어진 만족도 검사에서는 수업만족도, 흥미도, 참여도, 후속 참여 의향에서 높은 점수를 보여 연구참여자들이 전반적으로 활동에 만족하는 모습을 확인할 수 있었다. 본 연구는 지리공간서비스를 활용한 학생 연구 중심 융복합 프로젝트 학습의 교육적 효과를 실증적으로 검증했다는 점에서 의미가 있다.
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Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 29
  • No :2
  • Pages :53-69
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