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2020 Vol.28, Issue 2 Preview Page

Research Article

May 2020. pp. 39-56
Abstract
The purpose of this study is to investigate the nature of geography fieldwork and changes in research through analysis of academic papers published in South Korea. In order to achieve this purpose, a total of 80 papers were collected and analyzed based on the number of papers per year, research purposes and methods, types of geography fieldwork, and targets and themes of geography fieldwork programs. The main results of the study are as follows. First, the number of academic papers on geography fieldwork, which had not changed until 2012, has increased significantly since 2012-2013. Second, most of the research about geography fieldwork in South Korea is practical research focusing on the development and implementation of fieldwork programs to meet the needs of schools and measurement of learning outcomes. Third, between 1999-2004, the most prominent types of fieldwork were experiential learning and local understanding, and the theme of experiential learning was the environment. Since 2010, geography fieldwork incorporating geospatial technologies has started to increase, and after 2015, inquiry-based fieldwork has grown most noticeably. Lastly, the proportion of papers without proper research methods was quite high. Even in the case of using a questionnaire-based method, the rates of studies setting a control group design or pre-post comparison showed low.
본 연구의 목적은 국내 학술논문의 분석을 통해 지리답사의 성격과 연구의 변화를 파악하는 것이다. 이를 위해 국내 지리교육 및 지리학 관련 분야의 연구재단 등재후보지 이상 학술지에서 80편의 논문을 수집하였으며, 이들을 시기별 연구 수, 연구의 목적, 지리답사의 유형, 연구의 대상, 연구의 주제, 연구방법에 맞춰 분석하였다. 연구의 주요 결과는 아래와 같다. 첫째, 2012년까지 큰 변화가 없던 지리답사 관련 학술논문의 수는 2012-2013년을 기점으로 급격하게 증가하였다. 둘째, 국내의 지리답사 관련 연구는 프로그램의 개발이나 프로그램 적용 및 교육적 효과를 확인하는 실증적 연구가 대부분을 차지한다. 셋째, 1999-2004년 사이에 가장 두드러진 유형은 체험학습과 지역학습이며, 체험의 주제는 환경이 많았다. 2010년 이후부터 테크놀로지를 활용한 지리답사가 증가하기 시작했으며, 2015년 이후부터는 탐구형의 증가가 가장 뚜렷하게 관찰되었다. 다섯째, 연구방법이 명확하지 않은 학술연구의 비중이 상당히 높게 나타났다. 설문조사를 활용하는 경우에도 통제집단을 설정하거나, 사전-사후 비교를 통해 처치의 효과를 알아보는 연구는 상대적으로 비율이 낮았다.
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Information
  • Publisher :The Korean Association Of Geographic And Environmental Education
  • Publisher(Ko) :한국지리환경교육학회
  • Journal Title :The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
  • Journal Title(Ko) :한국지리환경교육학회지
  • Volume : 28
  • No :2
  • Pages :39-56
Journal Informaiton The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education The Journal of The Korean Association of Geographic and Environmental Education
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