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This study investigated the curriculum implementation of Travel Geography, students’ reactions to the subject, the identity and differentiation strategies that teachers have focused, and constraints of the subject in 50 high schools. Teachers have used more diverse teaching methods than other geography classes, and actively utilized video materials, teacher guides, and travel/geography-related books. In the evaluation, the proportion of performance assessment was increasing than that of paper-based assessment. In particular, project-type performance assessments with the theme of travel planning and career travel planning were most frequently conducted. A little more than half of the students responded positively to the travel geography both before and after class opening, while the proportion of those who lowered satisfaction with the subject after the class began was comparable. Nearly half of the teachers operated travel geography classes with a focus on the characteristics as geography subject, and differentiated the classes from other geography classes by using strategies such as setting the curriculum depth shallow or actively using visual materials with various student activities. Constraining factors of the travel geography class were the difficulties due to the evaluation system, the burden of item development, insufficient teaching and learning materials, the gap between the purpose and direction of the subject and the expectations of students, and difficulties in adjusting the class difficulty.
여행지리 수업경험이 있는 고등학교 교사 50명을 대상으로 여행지리 수업 운영과정, 과목에 대한 학생들의 반응, 중점을 둔 과목의 정체성과 차별화 전략, 제약요인을 조사하였다. 교사들은 여행지리 수업에 타 지리과목에서보다 다양한 수업방식을 더 많이 병용하고 있으며, 이때 영상자료, 교사용 지도서, 여행/지리 서적 등을 적극 활용하는 것으로 나타났다. 평가에 있어서는 지필평가보다 수행평가의 비중을 늘리는 추세로, 특히 여행 계획서 작성과 진로여행 계획서 작성을 주제로 한 프로젝트형 수행평가를 가장 많이 시행하였다. 수업개설 전후 모두 학생들이 여행지리에 대해 긍정적인 반응을 보인 경우는 절반을 조금 넘는 가운데, 본격적인 수업시작 이후 과목에 대한 만족도가 낮아진 경우도 이에 버금가는 비중을 보였다. 절반에 가까운 교사들이 지리과목으로서의 특성에 중점을 두어 수업을 운영했으며, 주로 교과내용의 깊이를 얕게 설정하거나 다양한 학생활동 중심으로 시각자료를 적극 활용하는 등의 전략을 통해 여행지리 수업을 타 지리과목과 차별화하였다. 여행지리 수업의 제약요인으로는 평가체계로 인한 어려움 및 문항 개발의 부담, 부족한 교수·학습자료, 과목의 목적·방향성과 학생의 기대 간 괴리, 수업난이도 조절의 어려움 등이 조사되었다.
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- Volume : 28
- No :4
- Pages :17-35
- DOI :https://doi.org/10.17279/jkagee.2020.28.4.17